تفاوت روغن کنجد با روغن ارده

تفاوت روغن کنجد با روغن ارده


تفاوت روغن کنجد با روغن ارده

سوالی که شاید برای خیلی ها پیش بیاید این است که آیا روغن کنجد همان روغن ارده است؟

باید گفت که خیر. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود. در صورتی که روغن ارده که گاهی به روغن ارده کنجد نیز معروف است از ارده استخراج می شود. ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می شود. لذا می توان نتیجه گرفت روغنی که از ارده به دست می آید، روغن کنجد بوداده می باشد، در حالی که روغن کنجد پرس سرد ، مستقیما از کنجد خام بدست می آید. متاسفانه در سایتی دیدم که جهت تبلیغ فروش روغن خود، روغن کنجد پرس سرد را غیر خوراکی معرفی کرده بود و ادعا می کرد که فقط روغن ارده یک روغن خوراکی است (بدترین تجارت سوء استفاده از سلامتی مردم است). حال آنکه روغن کنجد پرس سرد دقیقا همان خواص کنجد را دارد چون هیچ تغییری در کنجد ایجاد نمی کند. حتی می توان این مسئله را بر اساس بوی روغن نیز تشخیص داد. روغن ارده بسیار بد بو بوده به طوری که حتی نمی توان مستقیما آن را بو کرد و این موضوع ناشی از افزایش اسیدیته روغن می باشد. در حالی که روغن کنجد پرس سرد بسیار خوش عطر و بو بوده و به راحتی می توان آن را جایگزین روغن های خوراکی دیگر نمود.

پی نوشت :

با توجه به سوالات زیادی که روی وب سایت پرسیده می شود لازم دیدم تا نکات زیر را کمی بیشتر توضیح دهم

۱- ما به هیچ وجه نگفته ایم که روغن بدست آمده از ارده خوراکی نیست بلکه در مقاله بالا ذکر شده است که روغن کنجد پرس سرد بسیار با کیفیت تر از روغن ارده است.

۲- فاکتورهای بسیاری برای تشخیص یک روغن خوب از یک روغن بد وجود دارد. به لحاظ ظاهری بو و مزه دو فاکتور مهم می باشند ولی تشخیص دقیق این موضوع توسط آزمایشگاه قابل اندازه گیری می باشد. دو فاکتور بسیار مهم میزان اسیدیته و پراکسید روغن ها می باشد. همان طور که خود ما آزمایش نموده ایم و در هر آزمایشگاه مرتبط با روغن نیز قابل بررسی و اندازه گیری میباشد، در شرایط مساوی از نظر زمان تولید و نوع دانه، کیفیت روغن بدست آمده از پرس سرد به مراتب بالاتر می باشد.

۳- خیلی ها معتقدند که روغن ارده کنجد بسیار خوش طعم می باشد. البته این موضوع شاید درست باشد. همانطور که خیلی ها روغن زیتون بکر که بسیار تلخ است را بسیار خوش طعم می دانند. به عنوان مثال خود من هم از طعم ارده بسیار خوشم می آید. در حالی که همین طعم در داخل غذا بسیار ناراحت کننده است.

۴- اگر برخی معتقدند که روغن دانه کنجد باید حتما از ارده بدست آید تا خوراکی باشد، پس برای دانه های روغنی دیگر چه پیشنهادی دارند؟ مثلا برای بدست آوردن روغن آفتابگردان یا سویا یا کلزا باید چه کنیم؟ لابد معتقدند که آنها را هم باید سرخ کنیم و سپس با آب مخلوط کنیم و بعد روغن بگیریم. گاهی اوقات برخی مسائلی که به صورت عقلی قابل استنباط برای هر کسی هست نیاز به گفته دیگران ندارد.

 

[wcpcsu id=”2927″]

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.