خواص و روش های روغن گیری،روغن ارده کنجد ارگانیک حکیم اول

خواص روغن ارده کنجد ارگانیک حکیم اول

آیا روغن ارده کنجد همان روغن کنجد است؟

روغن ارده کنجد در نظر بسیاری از مصرف کنندگان همان روغن کنجد محسوب می شود و در خرید این محصول خوراکی و درمانی این نظر در بسیاری از خریداران صادق است. لیکن باید توجه داشت که بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد تفاوت وجود دارد.
تفاوت اصلی بین روغن ارده کنجد و روغن کنجد صرفا در نحوه استخراج این دو محصول روغنی می ­باشد. بر اساس شیوه روغن­ گیری از محصول کنجد، می­توان دو نوع محصول روغنی را تولید نمود.

کدامیک ارزش دارویی دارد؟

با رجوع به نظر حکما و طبیبان طب سنتی مشاهده می ­شود، عطاران دوران گذشته نیز به تفاوت بین این دو روغن وقوف کامل داشتند. چرا که بررسی و مطالعه آثار آنان نشان می ­دهد که روغن کنجد به طور کلی جهت مصرف خوراکی مضر و ممنوع است.
موارد استفاده از روغن کنجد در طب سنتی بصورت ضماد است و استفاده خوراکی از آن متداول نبوده است. متاسفانه به علت عدم آگاهی مصرف­ کنندگان از خواص درمانی و دارویی این دو نوع روغن، شاهد هستیم مراکزی به وسیله دستگاه های روغن ­کشی از دانه کنجد مستقیما برای تولید روغن با نام اشتباه ارده استفاده می ­نمایند.

خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی

خصوصیت پوسته لزج کنجد در طب سنتی باعث بروز برخی بیماری ­ها می­گردد که مهمترین و شایع­ ترین آن بروز کبد چرب در افرادی است که از روغن کنجد بصورت خوراکی استفاده می­ نمایند. در حالیکه صرفا روغن خوراکی پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آید.

 

روغن کنجد

روش های روغن­ گیری از دانه کنجد

همانطوریکه اشاره شده دلیل اصلی وجه تمایز روغن کنجد از روغن ارده کنجد روش روغن ­گیری از دانه گیاهی کنجد می ­باشد. بطور کلی دو روش برای تهیه روغن کنجد وجود دارد که بصورت سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

روش اول

در روش اول که با نام روش گرم شناخته می­ شود برای افزایش راندمان تولید روغن در بالای صد درجه سانتیگراد گرم می ­شود. این موضوع باعث می ­شود روغن بیشتری تولید شود. اما این روش به علت استفاده از درجه حرارت بالا باعث می­شود بسیاری از خواص روغن از بین برود. بروز انواع سرطان و مشکلات گوارشی و عروقی می­تواند نتیجه استفاده مستقیم از این نوع روغن ها باشد. در روش صنعتی برای قابل استفاده شدن این روغن ها از روش های تصفیه صنعتی خاص استفاده می­ گردد.
بنابراین تولید این نوع روغن ها صرفا جنبه تجاری دارد و نمی ­توان از آن بعنوان ماده ای برای درمان بیماری و یا تقویت بدن استفاده نمود.

روش دوم

در روش دوم که به روش سرد موسوم است، میزان درجه حرارت به 40 درجه نمی ­رسد و در برخی موارد از درجه پایین ­تر نیز استفاده می ­شود. روغن تولیدی در این روش خاصیت آنتی­ اکسیدانی، طعم و ویتامین های خود را حفظ می­ نماید. این روش در حقیقت یک روش مکانیکی برای استخراج روغن از دانه کنجد محسوب می ­گردد و روغن به واسطه فشار بر دانه کنجد از آن خارج می ­گردد.
این نوع استخراج روغن از دانه روغنی کنجد امروزه در بسیاری از مراکز تولید روغن صورت می­ گیرد در حالیکه نمی­ توان آن را جزء روغن های خوراکی قلمداد کرد.

کنجد سفید و کنجد سیاه

تفاوت روغن ارده کنجد با روغن کنجد

آنچه از روش پرس سرد منتج می­ گردد همان روغن کنجد است ولی اگر این روش روغن گیری در مورد دانه کنجد بوداده و یا تفت داده شده اجرا گردد، روغن حاصل از این فرآیند، روغن ارده کنجد خواهد بود. ارده در حقیقت از بو دادن و یا تفت دادن و سپس آسیاب کردن دانه کنجد حاصل می­ گردد.

طرز تهیه روغن ارده کنجد

برای تهیه روغن ارده با کیفیت، لازم است دانه­ های کنجد خام حداقل به مدت 8 ساعت در آب خیسانده شوند تا آب بطور کامل در دانه خام نفوذ نماید. سپس دانه­ ها را در حرارت بالای 300 درجه سانتیگراد حرارت می ­دهند. از این طریق دانه کنجد با حفظ تمامی خصوصیات اصطلاحا بو داده می­ شود.
با آسیاب کردن کنجدهای بو داده شده، ماده خمیری به رنگ کرمی تولید می­ شود که اصطلاحا به آن ارده گفته می­ شود. ارده تولید شده به مرور زمان روغن خود را خارج می­ کند که با جمع­ آوری آن میتوان روغن ارده کنجد اصلی و با کیفیت را استحصال نمود. اگر اجرای این مراحل دشوار است و از نظر مالی برای شما به صرفه نیست می توانید با خیال راحت خرید روغن ارده کنجد را در عطاری اینترنتی عطارخونه انجام دهید.

 

 

روغن ارده کنجد

مزایا و معایب روغن ارده کنجد و روغن کنجد

از روغن ارده کنجد می­توان در مصارف آشپزی و خصوصا تهیه سالاد استفاده نمود. در حرارت متعادل می­توان از آن برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده نمود. بوی زننده روغن کنجد نیز در روش تولید سرد از بین می­ رود و بویی مطبوع در مصرف روغن احساس می­شود. روغن کنجد به واسطه بالا بودن اسیدیته، حاوی بوی نامطبوع است و به هیچ عنوان نمی­ توان از آن برای مصارف سرخ­ کردنی استفاده نمود.

موضوع طعم روغن ارده کنجد در سطح بالایی به ذائقه افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد طعم روغن­ ارده کنجد را بسیار مطلوب می­دانند و برای برخی استفاده از آن به واسطه طعم و بو مشکل است.

خواص روغن کنجد

روغن ارده کنجد

 

چربی ها انواع مختلفی دارند که در طب از آن ها به عنوان چربی مضر و یا چربی سالم یاد می­ گردد. روغن ارده کنجد، سرشار از چربی ­های دارای حلقه اشباع نشده و غیر اشباع می ­باشد که این موضوع می­تواند در سطح بالایی در سلامت قلب موثر واقع گردد. این موضوع در کنترل میزان کلسترول و چربی بد ارگان های بدن نیز می­تواند موثر واقع گردد.
مالیدن این روغن به صورت و نیز کف پا در طب سنتی برای ایجاد احساس آرامش و انجام یک خواب کامل قبل از خواب شبانه در کنار سایر تدابیر مورد استفاده قرار می­گیرد.

بهداشت دهان و دندان

استفاده از روغن ارده کنجد به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان نیز از دیگر خصوصیات این روغن می ­باشد که از ایام گذشته مورد استفاده قرار می­گرفته است. گذشتگان برای حفظ سلامت دندان و لثه­ ها به جای مسواک زدن با خمیردندان از چرخاندن انواع روغن های گیاهی استفاده می­ نمودند که رایج­ ترین آن روغن ارده کنجد می ­باشد.

افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن

غنای روغن ارده کنجد از عنصر زینک باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن شده و عامل موثری در حفظ و شادابی پوست بدن محسوب می ­گردد. این عنصر در تقویت و استحکام سیستم استخوان ­بندی بدن نیز نقش مهمی دارد.

روغن ارده کنجد در طب سنتی

از روغن ارده کنجد در طب سنتی در هنگام بروز برخی اختلالات گوارشی نظیر یبوست به عنوان ملینی قوی استفاده می­ شود. روغن ارده­ کنجد باعث افزایش فعالیت های روده ­ای در فرد می گردد.
وجود ویتامینهای گروه B و E و وجود عناصر منیزیم و کلسیم و نیز فسفر سبب شده است که از روغن ارده کنجد در جهت حفاظت از موهای سر در طب سنتی بهره­ گرفته شود.

مبارزه با رادیکال های آزاد

مبارزه با رادیکال های آزاد روغن ارده کنجد سبب شده است که مصرف آن از برای بیماری هایی نظیر پارکینسون و سرطان در کنار سایر تدابیر تجویز گردد. خصوصیت آنتی اکسیدانی روغن ارده کنجد آن را در درمان بیماری های عصبی و نیز بروز آرتروز نیز مطرح نموده است.
تهیه خمیر ارده به همراه روغن ارده کنجد می­تواند بعنوان غذای مکمل برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد. از این مکمل برای افزایش قدرت ایمنی بدن کودکان و جلوگیری از بیماری هایی نظیر سرماخوردگی می­ توان استفاده نمود.

قدرت طعم دهندگی

قدرت طعم دهندگی بالای روغن ارده کنجد سبب شده است که کدبانوهای محترم از این روغن در اولویت برای مصارفی چون تهیه سالاد و یا انواع خورشت ها استفاده نمایند.
در طب سنتی بطور کلی از روغن ارده کنجد بعنوان ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و در ادرار سوختگی کودکان و سوزش ادرار استفاده می­ گردد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.